Τηλέφωνο : 210-9221122

Online Media Planning Με Το Google Ad Planner

Πριν από πολλά χρόνια, γύρω στο 2000 εάν δεν κάνω λάθος, διοργάνωσα την πρώτη μου διαφημιστική καμπάνια με banners ως υπεύθυνος του αντίστοιχου τομέα της FDS (πλέον Greek Geeks). Η καμπάνια αυτή ήταν για την προώθηση του επίσημου website της γνωστής τραγουδίστριας Χάρις Αλεξίου και είχε ως κεντρικό μήνυμα το λογοπαίγνιο «Το Internet έχει τη δική του Χάρις» δεδομένου ότι το internet τότε βρίσκονταν στα σπάργανα.

Αν και έχει περάσει πολύς καιρός από τότε, η διαδικασία διαμόρφωσης ενός media plan για τα online μέσα στη χώρα μας, χωρίς να αναφέρομαι στις μηχανές αναζήτησης ή τα social media, δεν θεωρώ ότι έχει αλλάξει δραματικά. Τουλάχιστον όχι στο βαθμό που επιτάσσουν οι εξελίξεις που είχαμε από τότε.

Η ευχάριστη έκπληξη στον τομέα αυτό έρχεται και αυτή τη φορά από το Google και έχει το όνομα Google Ad Planner.

To Google Ad Planner είναι «ένα δωρεάν εργαλείο διαμόρφωσης media plan το οποίο μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε websites τα οποία είναι πιθανό να επισκεφθούν οι χρήστες τους οποίους θέλετε να στοχεύσετε»

Σύμφωνα με το Google, με το εργαλείο αυτό μπορείτε να διαμορφώσετε ένα media plan είτε για τον εαυτό σας είτε για τους πελάτες σας δημιουργώντας λίστες με websites στα οποία επιθυμείτε να διαφημιστείτε και να συλλέξετε διάφορα στατιστικά όπως unique users και page views από εκατομμύρια websites σε 40 χώρες από όλον τον κόσμο.

Είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω το εργαλείο αυτό για πρώτη φορά το περασμένο καλοκαίρι όταν βρίσκονταν ακόμη σε δοκιμαστική περίοδο. Τότε όμως, παρά το γεγονός ότι υπήρχαν δεδομένα για ελληνικά websites, δεν υπήρχε η Ελλάδα ως αυτόνομη επιλογή με αποτέλεσμα οι πληροφορίες που παρείχε το εργαλείο να μην είναι εύκολα αξιοποιήσιμες . Αυτό όμως, όπως διαπίστωσα πριν από μερικές μέρες, έχει πλέον αλλάξει.

Google Ad Planner: Διαθέσιμες Πληροφορίες & Δυνατότητες

Η πρόσβαση στο Google Ad Planner είναι ανοικτή σε οποιονδήποτε έχει ένα λογαριασμό στο Google και γίνετε από αυτή τη διεύθυνση:
https://www.google.com/adplanner/

Μετά την είσοδο στο εργαλείο μπορείτε να:

  • Δημιουργήσετε ένα media plan από την επιλογή Create media plan. Στην περίπτωση αυτή θα σας ζητηθεί να δώσετε ένα όνομα για το πλάνο αυτό καθώς επίσης και η χώρα για την οποία ενδιαφέρεστε να διαμορφώσετε πλάνο. Για αρχή καλό θα είναι να κάνετε έρευνα (επόμενη επιλογή)
  • Ερευνήσετε τις διαθέσιμες πληροφορίες από την επιλογή Begin research.

Στην αριστερή πλευρά βρίσκονται τα κριτήρια βάσει των οποίων διαμορφώνεται η λίστα των κατάλληλων websites που εμφανίζεται δεξιά. Σε κάποιες χώρες όπως την Αμερική και την Αγγλία, πέραν των βασικών κριτηρίων που υπάρχουν για όλες τις χώρες και θα δούμε στη συνέχεια, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής websites και βάσει δημογραφικών στατιστικών. Αυτή η δυνατότητα δεν υπάρχει για την χώρα μας προς το παρόν.

Update: Το Google στην τελευταία ενημέρωση για το Ad Planner αναφέρει ότι υπάρχουν δημογραφικά στοιχεία για τις ακόλουθες χώρες : Αυστραλία, Βραζιλία, Γαλλία, Ιταλία, Ιαπωνία, Γερμανία, Ισπανία, Ελβετία, Αγγλία και Αμερική.

Επιλέγοντας την Ελλάδα βλέπουμε τη λίστα με τα 250 περίπου διαθέσιμα ελληνικά και διεθνή websites τα οποία επισκέπτονται οι χρήστες από την Ελλάδα και για τα οποία υπάρχουν στατιστικά στοιχεία.

Google Ad Planner - Media Plan- Greece
Κάνετε click στη φωτογραφία για να τη δείτε μεγάλη

Τα στατιστικά αυτά περιλαμβάνουν τον αριθμό των unique visitors και των page views βάσει 30 ημερών για το σύνολο της χώρας (κατηγορία Country) ενώ υπάρχει και ειδική κατηγορία (Audience) στην οποία μπορούμε να δούμε το ποσοστό κάλυψης (Reach), των μοναδικών χρηστών (UV users) και της σύνθεσης του κοινού του συγκεκριμένου website σε σχέση με τα άλλα websites (Comp) βάσει ειδικής κλίμακας, για συγκεκριμένο κοινό που διαμορφώνεται ανάλογα με τα κριτήρια που θα επιλέξουμε.

Τα διαθέσιμα κριτήρια για την Ελλάδα είναι η τοποθεσία (Location) και η γλώσσα που χρησιμοποιούν οι χρήστες (Language) και τα οποία υποθέτω ότι συλλέγονται αυτόματα βάσει των ip διευθύνσεων και των ρυθμίσεων των υπολογιστών. Κατά την άποψη μου τα στοιχεία για την τοποθεσία δεν πιστεύω ότι είναι αξιόπιστα χωρίς όμως να μπορώ να το τεκμηριώσω με αδιάσειστα στοιχεία.

Ανάλογα με τις επιλογές που θα κάνει κάποιος , θα αναδιαμορφωθούν τα στοιχεία της κατηγορία Audience.

Η δυνατότητα που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η αναζήτηση websites με παρόμοιο κοινό. Μπορούμε λοιπόν να επιλέξουμε κάποιο από τα διαθέσιμα websites π.χ το αθλητικό contra.gr, να το βάλουμε στο ειδικό πεδίο Sites visited και στη συνέχεια να δούμε πως διαμορφώνεται η λίστα βάσει της ομοιότητας των χρηστών που τα επισκέπτοναι. Μάλιστα το Google χρησιμοποιεί τρεις διαφορετικές μεθοδολογίες για τη διαδικασία αυτή.

Google Ad Planner - Greek Websites By Audience
Κάνετε click στη φωτογραφία για να τη δείτε μεγάλη

Κατά αντίστοιχο τρόπο μπορούνε να δούμε πληροφορίες βάσει συγκεκριμένων λέξεων κλειδιών που ψάχνουν οι χρήστες. Και σε αυτή την περίπτωση, όπως και στην περίπτωση με την τοποθεσία, δεν θεωρώ ότι μπορεί κανείς βγάλει αξιόπιστα συμπεράσματα.

Κάνοντας click πάνω στο σύμβολο «+» δίπλα στο όνομα του website βλέπουμε συνοπτικές πληροφορίες για το website αυτό.

Google Ad Planner - Greece - Website Details
Κάνετε click στη φωτογραφία για να τη δείτε μεγάλη

Για να δούμε αναλυτικά τις πληροφορίες αυτές θα πρέπει να κάνουμε click πάνω στο όνομα του website.

Google Ad Planner - Greek Website Profile
Κάνετε click στη φωτογραφία για να τη δείτε μεγάλη

Οι πληροφορίες αυτές είναι οι ίδιες αλλά περισσότερο αναλυτικές με αυτές που παρουσιάζονται μέσω του εργαλείου Google Trends for Websites.

Οι πρόσθετες πληροφορίες που παρουσιάζει το Google Ad Planner είναι αυτές που αφορούν κυρίως όσους ασχολούνται με τη διαφήμιση όπως η κάλυψη, ο χρόνος παραμονής, ο αριθμός των page views και των επαναλαμβανόμενων επισκέψεων ανά χρήστη.

Τέλος υπάρχουν δύο ακόμη κριτήρια για τη διαμόρφωση της λίστας:

  • Εάν τα websites δέχονται διαφήμισεις με banners
  • Εάν τα websites ανήκουν στο δίκτυο Google Content Network (πλατφόρμα AdSense για τους publishers) και δέχονται διαφημίσεις μέσω Google Adwords. Στην περίπτωση αυτή υπάρχουν πρόσθετα κριτήρια για την μορφή και τις διαστάσεις των διαφημίσεων αυτών.
Google Ad Planner - Greece - Google Network
Κάνετε click στη φωτογραφία για να τη δείτε μεγάλη

Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της διαμόρφωσης της λίστας, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής οποιουδήποτε website και προσθήκης του σε ένα από τα media plans.

Προέλευση & Αξιοπιστία Στοιχείων

Το βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι φυσικά ο τρόπος συλλογής και η αξιοπιστία όλων αυτών των στοιχείων. Το Google αναφέρει ότι :

“Google Ad Planner combines information from a variety of sources, such as aggregated Google search data, opt-in anonymous Google Analytics data, opt-in external consumer panel data, and other third-party market research. The data is aggregated over millions of users and powered by computer algorithms; it doesn’t contain personally-identifiable information.

In addition, Google Ad Planner only shows results for sites that receive a significant amount of traffic, and enforces minimum thresholds for inclusion in the tool. For more information about how Google protects privacy, please refer to our privacy policy.”

και προσθέτει ότι:

“Google Ad Planner data is estimated, based on an automated analysis of millions of search queries and site visits. However, Google Ad Planner data is accurate enough to be used directionally, and to provide valid planning recommendations. We’re continually working to improve the accuracy of these estimates over time.”

Εταιρεία που να αναλύει τη συμπεριφορά των χρηστών βάσει panel, όπως οι διεθνείς εταιρείες μετρήσεων Comscore, Hitwise και Compete.com, δεν έχουμε στην Ελλάδα από όσο μπορώ να γνωρίζω.

Συνεπώς θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι τα δεδομένα που χρησιμοποιεί το Google Ad Planner προέρχονται από τις αναζητήσεις, το Google Analytics (εφόσον οι ιδιοκτήτες των websites έχουν αποδεχθεί να μοιραστούν ανώνυμα (?) τα στοιχεία επισκεψημότητας τους όπως λέει το Google), το πρόγραμμα Google Adsense και την πλατφόρμα διαχείρισης banner καμπανιών Dart (της Doubleclick η οποία ανήκει πλέον στο Google) σύμφωνα με τις δικές μου εκτιμήσεις και ενδεχομένως κάποια άλλη εταιρεία μετρήσεων.

Κάποιοι μάλιστα έχουν διατυπώσει την εκτίμηση ότι στοιχεία μπορεί να συλλέγονται και από την toolbar του Google κατά τρόπο παρόμοιο με την Alexa. Όλα αυτά βέβαια αποτελούν εικασίες για τις οποίες την απάντηση γνωρίζει μόνο το Google.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πάντοτε το θέμα των μετρήσεων προκαλεί αντιπαραθέσεις ειδικότερα όταν τα επιμέρους ζητήματα που αφορούν τις μεθοδολογίες με τις οποίες πραγματοποιούνται αυτές οι μετρήσεις παραμένουν ανοικτά.

Κρίνοντας από τις συζητήσεις που είχα με τους webmasters κάποιων από τα websites που περιλαμβάνονται στη λίστα του Google Ad Planner αλλά και μερικά δελτία τύπου που αφορούν τις επισκεψημότητες , θα έλεγα ότι υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου τα στοιχεία για αυτά τα websites είναι σε μεγάλο ποσοστό ακριβή. Αυτό όμως θα πρέπει να επιβεβαιωθεί και για τα υπόλοιπα.

Σε κάθε περίπτωση το Google Ad Planner είναι ένα εργαλείο που προσφέρει ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες πληροφορίες οι οποίες μπορούν να φανούν χρήσιμες όχι μόνο σε όσους ασχολούνται με το media planning των online μέσων αλλά και σε όσους ασχολούνται με το online marketing γενικότερα. Εξάλλου είναι το μοναδικό εργαλείο αυτής της μορφής που είναι διαθέσιμο στη χώρα μας (για το εξωτερικό υπάρχουν και άλλες δωρεάν υπηρεσίες όπως η Quantcast)

Περισσότερες πληροφορίες για το Google Ad Planner μπορείτε να βρείτε εδώ.

Άφησε ένα σχόλιο