Τηλέφωνο : 210-9221122

The Need for Speed

I feel the need… …the need for speed! είναι η γνωστή ατάκα από τη δημοφιλή ταινία Top Gun των 80’s. Τι σχέση έχει η ατάκα αυτή με το search engine marketing και το internet; Κι όμως πολύ περισσότερη από όση φαντάζεστε.

Η ταχύτητα με την οποία ανταποκρίνεται ένα website είναι ένα από τα στοιχεία στα οποία σπάνια δίνουμε βαρύτητα κι όμως παίζει πολύ σημαντικό ρόλο τόσο στις ενέργειες search engine marketing όσο και στη συνολική αποτελεσματικότητα των προσπαθειών μας για την αξιοποίηση του internet.

User Experience

Η διεύρυνση της χρήσης γρήγορων συνδέσεων έχει βοηθήσει ώστε οι ιστοσελίδες να εμφανίζονται ταχύτερα. Παράλληλα όμως έχει μειώσει σημαντικά και το χρόνο τον οποίο είμαστε διατεθειμένοι να περιμένουμε μία σελίδα για να “φορτώσει”.

Το θέμα βέβαια αυτού που ονομάζουμε ως “ταχύτητα ενός website” είναι αρκετά σύνθετο και εξαρτάται από παράγοντες όπως:

  • Η ταχύτητα του web server, των βάσεων δεδομένων καθώς επίσης και των άλλων υποσυστημάτων
  • Η μεθοδολογία του σχεδιασμού και του προγραμματισμού των ιστοσελίδων
  • Η ταχύτητα σύνδεσης του web server στο internet
  • Η ταχύτητα των συνδέσεων των χρηστών στο internet
  • Το πρόγραμμα που χρησιμοποιούν οι χρήστες για να δουν τις ιστοσελίδες (web browser)
  • Η αντίληψη των χρηστών για το τι είναι γρήγορο και τι όχι
  • Το είδος του περιεχομένου των ιστοσελίδων

Πόσο γρήγορο είναι το «γρήγορο»; O Jacob Nielsen, ένας από τους πλέον γνωστούς ειδικούς σε θέματα χρηστικότητας (usability) στο internet υποστηρίζει ότι οι ιστοσελίδες θα πρέπει να φορτώνουν σε χρόνο μικρότερο των 10 sec γιατί τόσο είναι το χρονικό διάστημα κατά το οποίοι οι χρήστες μπορούν να παραμείνουν συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνουν. Το χρονικό αυτό όριο των 10 sec αποτελεί και τη βάση για τις περισσότερες έρευνες και μετρήσεις της ταχύτητας των websites.

H Akamai, σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε σε συνεργασία με τη JupiterResearch, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι 4 sec είναι το μέγιστο χρονικό διάστημα που είναι διατεθειμένος να περιμένει ένας χρήστης για να φορτώσει μια ιστοσελίδα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος πριν το εγκαταλείψει.

Όπως όμως λέει ο Jared Spool, ένας άλλος πολύ γνωστός ειδικός πάνω στα ζητήματα χρηστικότητας στο internet, το θέμα της ταχύτητας ενός website δεν εξαρτάται μόνο από τη ταχύτητα με την οποία φορτώνουν οι ιστοσελίδες.

Search Engine Optimization

Η πρώτη ενέργεια που κάνουν οι μηχανές αναζήτησης, προτού παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των αναζητήσεων, είναι να καταγράψουν το περιεχόμενο των websites (crawling) το οποίο στη συνέχεια το αποθηκεύουν σε ειδικές βάσεις δεδομένων (indexing) για να το αξιολογήσουν.

Η διαδικασία της καταγραφής, την οποία αναλαμβάνουν ειδικά προγράμματα τα οποία ονομάζονται web crawlers, απαιτεί πολύ μεγάλη υπολογιστική ισχύ εάν σκεφτεί κανείς τα δισεκατομμύρια των ιστοσελίδων που υπάρχουν στο internet. Γι αυτό οι μηχανές αναζήτησης δεν πρόκειται να αφιερώσουν περισσότερα από μερικά δευτερόλεπτα, ίσως και λιγότερο χρονικό διάστημα, σε κάθε ιστοσελίδα.

Έτσι λοιπόν εάν ένα website είναι αργό τότε οι μηχανές αναζήτησης είναι πολύ πιθανό να μη λάβουν υπόψη τους το περιεχόμενο του με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η πιθανότητα να εμφανιστεί στα αποτελέσματα των αναζητήσεων.

Ακόμη όμως και εάν κάτι τέτοιο δεν συμβεί, είναι σχεδόν βέβαιο ότι η αξιολόγηση που θα κάνουν οι μηχανές αναζήτησης σε ένα αργό website θα είναι δυσμενής καθώς η εμπειρία που θα έχουν οι χρήστες στο website αυτό θα είναι μάλλον αρνητική. Κι αυτό σε καμία περίπτωση δεν το θέλουν οι μηχανές αναζήτησης που έχουν ως βασική προτεραιότητα να παρουσιάζουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα από κάθε άποψη.

Google Adwords

Το τελευταίο επιχείρημα που ανέφερα στην προηγούμενη ενότητα ενισχύεται ακόμη περισσότερο από την πρόσφατη απόφαση του Google να ενσωματώσει την ταχύτητα που φορτώνουν οι ιστοσελίδες υποδοχής (landing pages) στα κριτήρια αξιολόγησης των καμπανιών στο Google Adwords.

Ποιο συγκεκριμένα το Google αναφέρει:

As part of our continuing efforts to improve the user experience, we will soon incorporate an additional factor into Quality Score: landing page load time. Load time is the amount of time it takes for a user to see the landing page after clicking an ad.

Και συνεχίζει:

After the one month review period, this load time factor will be incorporated into your keywords’ Quality Scores. Keywords with landing pages that load very slowly may get lower Quality Scores (and thus higher minimum bids). Conversely, keywords with landing pages that load very quickly may get higher Quality Scores and lower minimum bids.

Υπενθυμίζω ότι το Quality Score είναι ένα σύνολο παραγόντων όπως το ctr, η ιστορική απόδοση της καμπάνιας σε βάθος χρόνου, η ποιότητα και το περιεχόμενο των ιστοσελίδων υποδοχής κ.α. που επηρεάζουν το ελάχιστο ποσό το οποίο θα πρέπει να καταβάλει κάποιος για να διαφημιστεί σε μία λέξη κλειδί.

Το Google με αυτό τον τρόπο προτρέπει τους διαφημιζόμενους να κάνουν τις ιστοσελίδες υποδοχής των διαφημίσεων τους (και κατ΄ επέκταση και των websites τους) περισσότερο γρήγορες για να προσφέρουν θετική εμπειρία στους χρήστες και να έχουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.

Διαφορετικά θα έχουν πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση, εφ’ όσον επιθυμούν να συνεχίσουν να διαφημίζονται, επιβάρυνση η οποία όμως στην ουσία θα είναι πολύ μεγαλύτερη εάν οι χρήστες εγκαταλείπουν άμεσα το website λόγω ταχύτητας.

Περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες για τον τρόπο με τον οποίο θα υλοποιηθεί η αποφάση αυτή από το Google αναμένονται στο επόμενο χρονικό διάστημα.

Συμβουλές – Tips

Για να μετρήσετε την ταχύτητα του website και των ιστοσελίδων σας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα από τα δεκάδες δωρεάν εργαλεία που υπάρχουν στο internet, όπως αυτό, ή κάποια από τις σχετικές υπηρεσίες επί πληρωμή.

Κατά αντίστοιχο τρόπο μπορείτε να βρείτε πάρα πολλά άρθρα για να βελτιώσετε την ταχύτητα των ιστοσελίδων σας ενώ ένα καλό βιβλίο για το θέμα αυτό είναι το “Speed Up Your Site” συμβουλές από το οποίο βρίσκονται διαθέσιμες στο σχετικό website.

Άφησε ένα σχόλιο