Τηλέφωνο : 210-4932835

SEOminati: Οι SEOφωτισμένοι Και Η Πρώτη Θέση Στο Google

Πριν από μερικές μέρες υποσχέθηκα στο φίλο μου το Γιώργο μία απάντηση στο άρθρο του σχετικά με το κατά πόσο το SEO (και το Search Engine Marketing γενικότερα) είναι της μόδας. Στην πραγματικότητα αυτή ήταν η αφορμή για να εκφράσω και εγώ τις απόψεις μου πάνω στο θέμα, κάτι το οποίο ήθελα να κάνω εδώ και αρκετό καιρό.

Κατ’ αρχήν θέλω να κάνω μία σημαντική διευκρίνιση. Ο χαρακτηρισμός SEO χρησιμοποιείται σε πάρα πολλές περιπτώσεις για να εκφράσει όλες τις μορφές marketing και διαφήμισης μέσω των μηχανών αναζήτησης, δηλαδή το Search Engine Marketing συνολικά, όπως πχ. και το Google Adwords.

Στην πραγματικότητα SEO είναι όλες εκείνες οι ενέργειες που αποσκοπούν στην προσέλκυση επισκεπτών μέσα από τα φυσικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης και μόνο.

Μετά τη διευκρίνιση αυτή συνεχίζω με την άποψη μου.

«Της μόδας», όπως εγώ τουλάχιστον το έχω συνδυάσει στο μυαλό μου, είναι κάτι το οποίο συνήθως στο επιβάλλει κάποιος. Οι λόγοι μπορεί να είναι πολλοί και διάφοροι σχεδόν πάντα όμως υπάρχει μία κοινή παράμετρος: το πρόσκαιρο οικονομικό όφελος.

Υπάρχουν πάντοτε αυτοί που σπεύδουν να αξιοποιήσουν τα φαινόμενα «της μόδας» για να αποκτήσουν οικονομικά οφέλη, εύκολα και γρήγορα, χωρίς συνήθως να προσφέρουν κάτι επί της ουσίας εκμεταλλευόμενοι την άγνοια ή την έλλειψη ενημέρωσης των ενδιαφερομένων. Αυτό είναι κάτι το οποίο ισχύει διαχρονικά και δεν πρόκειται να αλλάξει.

Στη χώρα μας όλα τα πράγματα που έχουν σχέση με το internet έρχονται με τουλάχιστον 5 χρόνια καθυστέρηση. Συνεπώς δεν με εκπλήσσει που και εδώ «ανακαλύψαμε» τώρα το Search Engine Marketing, το SEO, το Pay Per Click και όχι μόνο.

Υπάρχουν πολλοί οι οποίοι έχοντας διαβάσει μερικά άρθρα σε κάποια blogs θεωρούν του εαυτούς τους SEOs επειδή μπορούν να γεμίσουν τα meta keywords με λέξεις κλειδιά, να κάνουν την ανάλυση μιας σελίδας χρησιμοποιώντας κάποιο από τα διαθέσιμα software, να κάνουν submit σε 500 άγνωστες και απίθανες μηχανές αναζήτησης σε διάφορα σημεία του κόσμου, να πουλάνε Adwords σε πακέτα με impressions ακόμη και να κάνουν καταχώρηση στις μηχανές αναζήτησης μέσω τηλεφωνικής γραμμής 090 (όντως υπάρχουν τέτοιοι!).

Είναι αυτό το Search Engine Marketing; Κάθε άλλο. Το internet εξελίσσεται διαρκώς και μαζί με αυτό ο τρόπος που το χρησιμοποιούμε για να βρούμε πληροφορίες

To Search Engine Marketing είναι μία ιδιαίτερα σύνθετη μορφή online marketing για την υλοποίηση της οποίας απαιτείται πλέον η ικανότητα και η γνώση σε θέματα όπως:

  • Information Retrieval: H (μηχανική) διαδικασία αναζήτησης και ανεύρεσης πληροφοριών σε αρχεία, βάσεις δεδομένων και το internet
  • Information Foraging: Ο τρόπος με τον οποίο εμείς οι άνθρωποι ψάχνουμε να βρούμε τις πληροφορίες που μας ενδιαφέρουν
  • Linguistics: Ο τρόπος διαμόρφωσης του γραπτού και του προφορικού λόγου
  • Information Architecture: H αρχιτεκτονική της δόμησης και της διαχείρισης της πληροφορίας
  • Web Usability & Accessibility: H λειτουργικότητα και η χρηστικότητα του περιβάλλοντος web
  • Social Media Marketing: Tο marketing μέσα από τα social media και οι δημόσιες σχέσεις
  • Digital Content Optimization: Η παραγωγή, αξιοποίηση και βελτιστοποίηση κάθε μορφής ψηφιακού περιεχομένου όπως τα κείμενα, οι φωτογραφίες, τα videos
  • Web Analytics: Η διαδικασία καταγραφής και ανάλυσης της επισκεψημότητας των websites

Χωρίς λοιπόν τη γνώση των θεμάτων αυτών ή έστω την κατανόηση των βασικών αρχών τους και πολύ δε περισσότερο χωρίς την εμπειρία από τον τρόπο που όλα αυτά λειτουργούν στην πράξη, κάποιοι προσφέρουν υπηρεσίες χωρίς αντίκρισμα στους πελάτες οι οποίοι δικαιολογημένα αρχίζουν να αμφισβητούν συνολικά το Search Engine Marketing και τις μορφές του.

Η αμφισβήτηση αυτή ή η γκρίνια, ανάλογα με το πώς κανείς προσεγγίζει τα πράγματα, όπως εκφράζεται μέσα από άρθρα όπως αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο. Έχουν προηγηθεί άλλοι όπως ο Jason Calcanis, ο Jeremy Schoemaker (ShoeMoney) και πιο πρόσφατα ο John Dvorak του PC Magazine. Βέβαια δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι, σε πολλές περιπτώσεις, το να εκφράζει κανείς απόψεις οι οποίες είναι αντίθετες σε φαινόμενα «της μόδας» είναι μία πολύ καλή μέθοδος προβολής.

Αυτό το οποίο όμως θα πρέπει να μας ενδιαφέρει και να διερευνούμε είναι η ουσία των πραγμάτων. Στην περίπτωση του Search Engine Marketing θα πρέπει να εξετάσουμε εάν αυτή η μορφή online προβολής και διαφήμισης αποφέρει αποτελέσματα που να συνεισφέρουν πραγματικά στους επιχειρηματικούς στόχους των διαφημιζομένων.

Διάφορες έρευνες όπως αυτή του περιοδικού Forbes, τεκμηριώνουν τη σημασία και την αποτελεσματικότητα του Search Engine Marketing βάσει στοιχείων που προκύπτουν από την εφαρμογή του SEO και του PPC στην πράξη.

Αυτό εξάλλου το βλέπω καθημερινά και με τους πελάτες μας. Κάνω όμως αναφορά σε έρευνες άλλων φορέων για να μην θεωρηθεί ότι θέλω να προβάλλω τη δουλεία μας και μόνο.

Σε επόμενο άρθρο θα σας δώσω διάφορα χρήσιμα στοιχεία για το Search Engine Marketing, το SEO και το PPC τα οποία περιλαμβάνονται στην παρουσίαση που κάναμε στο 1ο Performance & Search Marketing σεμινάριο που διοργανώθηκε από το IAB.

Προσοχή, λοιπόν, στην επιλογή συνεργατών ειδικότερα όταν δηλώνουν SEOφωτισμένοι !

3 Σχόλια
  1. Το Search Engine Marketing είναι μία υπηρεσία μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η βέλτιστη απόδοση μιας ιστοσελίδας, όχι μόνο αναφορικά με την καλύτερη δυνατή κατάταξή της στα οργανικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης αλλά και σε σχέση με την αποτελεσματικότερη παρουσίαση του περιεχομένου της.

    Πως θα γίνει μια δεδομένη ιστοσελίδα πιο αποτελεσματική στους στόχους της, πως θα παρουσιαστεί δηλαδή με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το περιεχόμενό της ώστε να είναι αφενός ελκυστικό για τους επισκέπτες ενώ παράλληλα να τους «οδηγεί» στην επιθυμητή ενέργεια (conversion). Όπως ανέφερες, σημαντικό ρόλο παίζει και η διασφάλιση της χρηστικότητας και προσβασιμότητας μιας ιστοσελίδας ως επιμέρους κομμάτι της βελτιστοποίησης τόσο για τις μηχανές όσο και για τους αληθινούς επισκέπτες της.

    Έχεις τοποθετηθεί πολύ ωραία στα ζητήματα που αναφέρεις στο άρθρο σου, το μόνο στο οποίο διαφωνώ είναι το ότι εντάσεις στο Search Engine Marketing την υπηρεσία του Social Media Marketing. Συμφωνώ ότι αυτές οι 2 υπηρεσίες πρέπει να εφαρμόζονται συμπληρωματικά σε συνδυασμό, όμως δεν παύουν να αποτελούν ξεχωριστές υπηρεσίες.

    Κλείνοντας θέλω να αναφέρω ότι είναι λογική η αμφισβήτηση του SEO από πολλούς καθότι τα παραδείγματα SEOφωτισμένων δεν είναι λίγα:

    http://epiplo.blogspot.com/2007_02_01_archive.html

    Τέλος, αξίζει καποιος να δει το video με τον αρχιμηχανικό της Google Matt Cutts ο οποίος στην ουσία απαντά για το κατά πόσο είναι το SEO της μόδας ή όχι:

    http://www.youtube.com/watch?v=NQArUFRb4Is&feature=channel

  2. Όλα ΟΚ εκτός από το: «Βέβαια δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι, σε πολλές περιπτώσεις, το να εκφράζει κανείς απόψεις οι οποίες είναι αντίθετες σε φαινόμενα “της μόδας” είναι μία πολύ καλή μέθοδος προβολής.» που είναι άκυρο τουλάχιστον όσων αφορά το δικό μου κείμενο στο freestuff μια και δεν έχω να προβάλλω ή να διαφημίσω κάτι ή να βγάλω από κάπου κέρδος, σε αντίθεση με τον κύριο σκοπό των τεχνικών SEO. Εξέφρασα καθαρά προσωπική γνώμη που έχει να κάνει και με την ηθική πλευρά του θέματος και το κατά πόσο είναι χρήσιμο και ωφέλιμο για το ίδιο το web να «κυνηγάμε νούμερα και πωλήσεις», όπως γίνετε με τα κανάλια της TV και τα υπόλοιπα μέσα.

    Ένα δεύτερο σημαντικό θέμα είναι ο διαφορετικός τις περισσότερες φορές ορισμός που δίνουν οι επαγγελματίες του SEO. Ο καθένας ορίζει τι είναι SEO αναλόγως τι μπορεί να προσφέρει ή τι γνωρίζει ο ίδιος. Όπως και εσύ βλέπω «ενώνεις» το Search Engine Marketing με το SEO και τα θεωρείς ένα και το ίδιο αν δεν κατάλαβα λάθος από το κείμενο σου. Και αν είναι έτσι τότε γιατί δημιουργήθηκε ο όρος «SEO»; Μήπως για να βρουν άλλον έναν τρόπο να ξαναπουλήσουν οι marketers κάτι που ήδη υπήρχε;

    Δεν νομίζω να πιστεύεις πως όλοι ή έστω οι περισσότεροι ή έστω ένας σεβαστός αριθμός όσων πουλάνε SEO στο Ελληνικό web προσφέρουν όσα αναφέρεις περί Search Engine Marketing; Μια mindworks ήτανε που έκανε λίγες μεγάλες δουλειές και πάει και αυτή … συνεχίζει ως business unit της Atcom.
    Όπως και να’χει το παρελθόν έχει αποδείξει πως οι μαρκετίστες είναι ράτσα που δεν χάνετε και πάντα βρίσκει τρόπο να επιβιώνει, είτε δημιουργώντας ανάγκες, είτε εκμεταλλευόμενοι ανάγκες της αγοράς. Οπότε γεροί να είμαστε και θα δείξει πως θα εξελιχθούν τα πράγματα. Κάτι μου λέει πως σε μερικά χρόνια πάντως το SEO θα έχει αντικατασταθεί με κάποιον άλλον όρο, γιατί οι μάχες για τις πρώτες θέσεις στις μηχανές αναζήτησης θα είναι ανούσιες αν αλλάξει ο τρόπος που ψάχνουμε ή μας παρουσιάζονται τα αποτελέσματα αναζήτησης…

  3. @Νίκο,

    Σε κάθε τοποθέτηση μου σχετικά με το Search Engine Marketing, όπως και σε κάθε άλλη μορφή marketing, αναφέρω ότι το τελικό ζητούμενο είναι η προσέλκυση πελατών. Ειδικότερα δε για το SEO αναφέρω ότι η κατάκτηση των πρώτων θέσεων στο Google δεν θα πρέπει να είναι αυτοσκοπός αλλά ένα από τα βήματα που βοηθούν προς την απόκτηση πελατών. Δες το άρθρο για την έρευνα του Forbes στην οποία αναφέρθηκα και εδώ.

    Όσον αφορά το Social Media Marketing, υπάρχει ένα υποσύνολο ενεργειών που ονομάζεται Social Media Optimization και σχετίζεται με τη βελτιστοποίηση του περιεχομένου για τα social media με σκοπό την καλύτερη προβολή του και την προσέλκυση links. Υπό αυτή την έννοια ένα μέρος των ενεργειών Social Media Marketing εντάσσονται στη στρατηγική Search Engine Marketing.

    @Δημήτρη,
    Είμαι πολύ προσεχτικός στην επιλογή των φράσεων που χρησιμοποιώ. Ανέφερα 4 παραδείγματα στα οποία γίνεται αρνητική κριτική στις ενέργειες SEO, με ιδιαίτερα μάλιστα έντονο τρόπο, λέγοντας παράλληλα ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η κριτική είναι δικαιολογημένη και σε άλλες εξυπηρετεί την επιθυμία προβολής κάποιων.

    Δεν αναφέρθηκα συγκεκριμένα στο δικό σου άρθρο για το θέμα της «γκρίνιας», άν και δε συμφωνώ με διατυπώσεις τύπου «SEO / marketing business στο web: Η πανούκλα του διαδικτύου». Σέβομαι όμως τις απόψεις του καθενός και το στυλ γραφής που επιλέγει αρκεί να υπάρχει τεκμηρίωση.

    Όσον αφορά το SEO, θα πρέπει να κοιτάξεις την αρχή του άρθρου μου. Το διαχωρίζω με σαφέστατο τρόπο από το Search Engine Marketing που είναι η «ομπρέλα» όλων των ενεργειών που σχετίζονται με την προβολή και διαφήμιση μέσω των μηχανών αναζήτησης.

    Δε συνηθίζω να σχολιάζω τις πρακτικές συγκεκριμένων εταιρειών αλλά η γενικότερη τοποθέτηση μου είναι ότι στην Ελλάδα οι εταιρείες που προσφέρουμε υπηρεσίες Search Engine Marketing με σοβαρό τρόπο είμαστε ελάχιστές, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Αυτό βέβαια είναι υποκειμενικό.

    Το τι είναι μεγάλη δουλειά και τι όχι είναι και αυτό θέμα συζήτησης όπως επίσης και το τι επιλέγει κανείς να δημοσιοποιήσει

Άφησε ένα σχόλιο στο Νίκος Καψωμενάκης