Τηλέφωνο : 210-9221122

Search Engine Marketing και ελληνική πραγματικότητα

Πριν από λίγες μέρες, με αφορμή ένα πολύ καλό case study που παρουσιάστηκε στο About SEO, ξεκίνησε μια συζήτηση σχετικά με το Search Engine Marketing και την ελληνική πραγματικότητα. Θα προσπαθήσω και εγώ με τη σειρά μου να παρουσιάσω τις απόψεις μου.

Οι διαθέσιμες επιλογές
Όταν μιλάμε για search engine marketing, είτε αφορά την πρακτική του search engine optimization είτε την pay per click διαφήμιση, που έχει ως σκοπό την προσέλκυση πελατών από την Ελλάδα, το μυαλό όλων πηγαίνει αναμφίβολα στο Google. Όλοι μας γνωρίζουμε, τόσο από την εμπειρία μας όσο και από τα πρώτα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, ότι αν θέλουμε να βρούμε κάτι θα ψάξουμε, κυρίως, στο Google. Συνεπώς είναι λογικό όλες οι ενέργειες να επικεντρώνονται σε αυτό. Υπάρχουν βέβαια και οι άλλες επιλογές όπως το In, το Pathfinder και άλλοι μικρότεροι κατάλογοι οι οποίοι όμως δεν προσφέρουν pay per click προγράμματα. Ακόμη και το νέο πρόγραμμα Inclicks που παρουσίασε το In είναι ppc “αλά ελληνικά” …… pay per impressions.

Εάν κανείς θέλει να στοχεύσει πελάτες εκτός Ελλάδα, μέσω ppc, τότε εκεί σαφώς υπάρχουν και οι λύσεις του Yahoo Search Marketing (πρώην Overture) αλλά και η νέα πλατφόρμα Microsoft Adcenter ή ακόμη και η Miva. Πάντως η ευκολία και οι δυνατότητες που προσφέρει συνολικά η πλατφόρμα του Google απέχει μακράν από τις υπόλοιπες.

Η διστακτικότητα των (υποψήφιων) πελατών
Εδώ υπάρχει πάντοτε το κλασικό ερώτημα: Γιατί δεν αντιλαμβάνονται οι πελάτες τα οφέλη όλων αυτών των ενεργειών, διαφημιστικών προγραμμάτων, μεθοδολογιών κτλ. Είναι αρκετά μεγάλη η λίστα των θεμάτων που σχετίζονται με το Internet, όχι μόνο του search engine marketing, που θα μπορούσε κανείς να προσθέσει στο τέλος της προηγούμενης ερώτησης.

Εγώ θα ήθελα να θέσω ένα άλλο ερώτημα : Τι έχουμε κάνει όλοι εμείς οι άνθρωποι (αναφέρομαι στο μεγαλύτερο ποσοστό και γενικότερα) και οι εταιρείες που ασχολούμαστε με το Internet στην Ελλάδα όλα αυτά τα χρόνια για να ενημερώσουμε – εκπαιδεύσουμε τους πελάτες έτσι ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν σωστά την σημασία όλων αυτών;

Άποψη μου είναι ότι έχουμε κάνει πολύ λίγα. Οι περισσότερες ελληνικές εταιρίες, επικεντρώνονται στο να «πουλήσουν» στον πελάτη κατασκευή website ή διαφήμιση και όχι στο να τον βοηθήσουν να αξιοποιήσει το Internet συνολικότερα. Και ακόμη χειρότερα δεν τον βοηθούν να μάθει να καταγράφει και να αξιολογεί την αποτελεσματικότητα όλων αυτών των ενεργειών έτσι ώστε να γνωρίζει εάν έχει όφελος, πόσο είναι αυτό και πως μπορεί να το βελτιώσει. Συνεπώς θεωρώ λογική, έως ένα βαθμό, την διστακτικότητα των πελατών.

Δική μας δουλεία είναι να τους πείσουμε με έρευνες / στατιστικά στοιχεία, case studies όπως αυτό που παρουσίασε ο Geo ή οτιδήποτε άλλο διαθέτει κανείς στο οπλοστάσιο του. Απλά θα πρέπει να προσπαθήσουμε πολύ περισσότερο, ειδικότερα όταν κάτι όπως το search engine marketing, βρίσκεται στο ξεκίνημα του (στην Ελλάδα).

O ρόλος των διαφημιστικών εταιρειών
Ένα ακόμη κλασικό και διαχρονικό ζήτημα. Καλώς η κακώς αυτό που ονομάζουμε online διαφήμιση / marketing / promotion στην Ελλάδα περνάει, κατά το μεγαλύτερο ποσοστό, μέσα από τις διαφημιστικές. Σ’ αυτό βέβαια έχει συμβάλει η στάση των εταιριών που ασχολούνται με το internet (πλην διαφημιστικών) οι οποίες δεν φρόντισαν να διευρύνουν την γκάμα των υπηρεσιών τους έτσι ώστε να συμπεριλάβουν και τις μορφές διαφήμισης και προώθησης στο internet προκειμένου να παρέχουν μια ολοκληρωμένη στρατηγική αξιοποίησης του internet προς τους πελάτες τους, όπως ανέφερα και προηγουμένως. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή την στιγμή δεν υπάρχει στην Ελλάδα, κατά την άποψη μου, ένα πραγματικό interactive marketing agency, τουλάχιστον με την έννοια που έχει στο εξωτερικό.

Όσον αφορά την στάση των διαφημιστικών σε σχέση με το search engine marketing, η καλύτερη απάντηση δίνεται μέσα από τα πρόσφατα άρθρα «11 Reasons Advertising Agencies Hate Search Engine Marketers» και «Why Ad Agencies STILL Hate Search Engine Marketing» το οποίο αποτελεί την επικαιροποίηση του παλαιότερου «Five Reasons Why Ad Agencies Hate Search Engine Marketing» (απαιτήται δωρεάν εγγραφή). Όπως βλεπετε, το θέμα αυτό δεν απασχολεί μόνο εμάς.

Εάν εξαιρέσουμε κάποιους λόγους οι οποίοι αφορούν ορισμένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των αγορών του εξωτερικού όπου το search engine marketing βρίσκεται σε πολύ προχωρημένο επίπεδο, οι σημαντικότεροι λόγοι για τους οποίους οι διαφημιστικές δεν φαίνεται να συμπαθούν το SEM είναι οι ακόλουθοι:

  • Δεν υπάρχει «δημιουργικό» το οποίο αποτελεί το βασικό αντικείμενο ενασχόλησης αλλά και χρέωσης των διαφημιστικών. Οι διαφημίσεις της μορφής pay per click αποτελούνται από μικρά τμήματα κειμένου.
  • Η εφαρμογή του search engine marketing προϋποθέτει την εξειδικευμένη γνώση πάνω σε μια σειρά θεμάτων όπως usability, information architecture, προγραμματισμού, η λειτουργία των μηχανών αναζήτησης, οι διαδικασίες δημοπρασιών των ppc προγραμμάτων κ.α. την οποία δεν διαθέτουν οι διαφημιστικές.
  • Το budget για το search engine marketing θα πρέπει να μεταφερθεί από άλλες μορφές διαφήμισης / προώθησης τις οποίες οι διαφημιστικές έχουν μάθει να διαχειρίζονται πολύ καλύτερα.
  • Το περιθώριο κέρδους από την διαχείριση pay per click καμπανιών είναι μικρό (ειδικότερα εάν λάβει κανείς υπόψη τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς).

Γι αυτό εάν είστε διαφημιστική εταιρεία σας προτείνουμε να συνεργαστείτε μαζί μας!

[tags]search engine marketing, search engine optimization, pay per click, Ελλάδα, ελληνικές μηχανές αναζήτησης, Greece[/tags]

1 Σχόλιο
  1. Εγω πιστεύω οτι οι διαφημιστικές εταιρείες δεν μπαίνουν στον κόπο στο να παρέχουν υπηρεσίες internet marketing, είναι καθαρά θέμα χρημάτων.
    Για παράδειγμα δικός μου πελάτης, θέλει να προωθήσει τα εμπορεύματα του στο εξωτερικό. Του δείχνω στατιστικά στοιχεία και τι πρόκειται να κερδίσει, με PPC. Μετά μιλάμε για κόστος, με βάση το δικό του κέρδος, μιλάμε για μια διαφήμιση της τάξεως 100-150 ευρώ το μήνα και μου λέει οτι είναι ακριβά. Παρατηρώ ενα περιοδικό που έχει εκδώσει για να το βλέπουν οι πελάτες τους οταν μπαινουν στο μαγαζι του. Μιλάμε για ενα κόστος 30.000€!!!, μόνο το ενα περιοδικό.
    Τελικά ίσως το ξέρουν αυτό οι διαφημιστικές εταιρείες…

Άφησε ένα σχόλιο